Egy kerékpár karbantartása nálam azt jelenti, hogy azok az alkatrészek, amik forgó alkatrészek, azokat teljesen szétszedem, eltakarítom, és újrakenem. A lelke a dolognak mindig az, hogy egy szerkezet tiszta kenőanyagban forogjon, megfelelő csapágybeállítás mellett. Legyen az kormánycsapágy, Nexus 8, agydinamó, sima első agy, akármi.

Egy kerékpárban 3 fő forgó alkatrész van: első agy, hátsó agy, kormánycsapágy. A középcsapágy többnyire nem szétszedhető, pontosabban nem karbantartható, ezek a monoblokkok, amikkel igazából nincs teendő, hacsaknem kotyognak vagy futnak nehezen, szárazon, mert akkor cserélni kell ezeket.

A szerviz során továbbá van még a fék, a lánc, és a gumik, illetve a bowdenezések. Láncot nem javítok, csak cserélek. Bowdent nem javítok, csak cserélek újra. Gumit szintén.

A karbantartás során a forgó alkatrészek esetében előfordul az, hogy cserélni kell valamit, például

  • első agy(dinamó), csapágy szorosan forgott, kónuszok javítandóak vagy cserélendőek
  • hátsó agy(váltó) esetén szintén csapágyakkal kapcsolatos elemek cseréje vagy javítása, továbbá váltással kapcsolatos alkatrészek cseréje
  • kormánycsapágy esetén megint csak a csapágy a lényeg, ha valami kopott, akkor az cserélendő.

 

A láncnyúlásmérő szerint nyúlott láncot azonnal cserélem. Szakadt bowden, szakadt bowdenkülső esetén újra cserélek mindent.

Az árak a következők egy modern holland kerékpár esetén:

  • Lánccsere munkával együtt 3000,- (ha van lánctok, akkor annak az eltakaritása is benne van az árban)
  • kormánycsapágy szervizelése 2500,- (itt gondolni kell a 3 bowdenre, telós villára, agymotorra, világításra, ezeket mind ki kell akasztani vagy szétszedni, hogy a kormánycsapágyhoz hozzáférjek)
  • első agy szervizelése 1500,-, vagy 2500,- ha csapágyak közül bármi sérült, és javítandó
  • agydinamó szervizelése 3000,- vagy 4500,-, utóbbi akkor érvényes, ha csapágyakat javítanom kell
  • görgőfékek teljes szétszedése és eltakarítása, Rollerbrake zsírral való feltöltése 2000,- / fék
  • agyváltó esetén a szervizelés: (ha van láncburkolat, akkor 500 Ft plusz, a ki – és beszereléssel járó pluszmunka miatt)
    • 3 sebességes 4000,-
    • 4 sebességes 4500,-
    • 5 sebességes 5000,-
    • 7 sebességes 7500,-
    • 8 sebességes 8000,-
    • 11 sebességes 15000,-

 

Ha egy agyváltóban cserélni kell valamit, akkor az pluszköltség. Ezek többnyire kónuszok, golyóskosarak, ezer féle váltó van, de többnyire elmondható az, hogy a csapágy az, amire nagyon kell vigyázni. A váltással kapcsolatos dolgok kevésbé sérülékenyek.

Példa:

  • Shimano Nexus 7 kiskónusz 2200,-. Golyóskosár 800,-.
  • Sachs P5 húzótüske 750,-

 

Ha egy kerékpár minden forgó része rendbe van téve, akkor működik igazán jól, és biztos lehetsz abban, hogy a következő szervizig megbizhatóan fog neked minden működni, és a legközelebbi szerviznél valószinűleg cserélni semmit sem kell majd. De ehhez pár dolgot észben kell tartani.

  • 4000 km a szervizciklus
  • csapágyakat figyelni kell, ne lógjanak
  • nagynyomású mosó tilos

 

Vegyünk egy példát. Batavus bicikli 7-es Nexussal, agydinamóval, 2 görgősfékkel. A két kerék rendbetéle 7500+3000+2×2000, ha minden hibátlan. Ha kopott bennük valami, akkor ezen a költségen felül az agydinamó 3000 helyett 4500. Nexus 7 esetén mondjuk kiskónuszcsere, tehát plusz 2200 Ft. Lánccsere 3000. Kormánycsapágy szervizelése 2500. Tehát ha hibátlan minden, és nem cserélek láncot, akkor 16500 a forgó alkatrészek szervizelése. Ez 4000 km-re jelent gondozásmentes használatot.