A görgősfék, angolul Rollerbrake, a Shimano által gyártott féktípus. Lejjeb találsz sok képet, de előtte érdemes ezeket elolvasnod:

  • a görgősfék zsírral van feltöltve (Shimano Rollerbrake Grease)
  • bowdennel, fékkarral, a kormányról működtethető.
  • a rollerfékben van egy acél dob, ezen különböző méretű hűtőtárcsa, a dobban van 3 fékszegmens / fékbetét, és ezeket feszítik a dob belsejéhez a görgők. Ezért kapta a görgősfék nevet ez a fékmegoldás.
  • az agytól mindig független, arról leszerelhető és arra felszerelhető
  • anya vagy távtartó rögziti az agyhoz. Előbbit rá kell húzni megfelelően!
  • sokféke típus létezik, minél nagyobb egy hűtőborda, annál komolyabb a görgősfék. A fékbetét kialakítása is lehet eltérő profilú egyes fékekben

 

Előnyei: 

  • időjárástól független
  • tartós, karbantartható
  • jó fékerő
  • hosszú távon olcsó, hiszen nagyon tartós
  • nem kell az állítgatásával bajlódni
  • nem teszi tönkre a felnid, sem a kerékagyad

 

A görgősféket, egyidejűleg az agy szervizelésével érdemes szintén rendbetenni. Legyen az 7-es nexus, vagy agydinamó, ami görgősfékes. Egy agy szervizintervalluma 4000 km.

A görgősfék rendbetétele így kell kinézzen:

  • szétszedés
  • eltakarítás fémtisztára
  • gyári kenőanyaggal való zsírzás és összeszerelés

 

Ami nem minősül karbantartásnak: akármilyen anyaggal történő áztatást követő kompresszoros átfújás. Ennek semmi értelme. Annak sincs értelme, hogy zsirt teszünk a zsírzónyílásba. Kivéve, ha az nem a palást mögé kerül, hanem bentebb, a fékbetétekhez.

*****************

C6000-es rollerfék

 

BR-IM70

 

BR-IM50

 

Görgősfék Premium 8-ason

 

Rollerbrake darabokra szedve

 

Anya helyett az új rollerbrake rögzitő elem

 

Gazelle Heavy Duty görgősfékjeinek rendbetétele

 

A karbantartás lényege a teljes szétszedés

 

Gazelle Oranje kerékpár fékjei